POV-analogie
Stimulans voor nieuwe ideeën
Wat is het?
Bij het maken van een POV-analogie vergelijk je een gebruiker, probleem, oplossing, of ontwerp met iets geheel anders, waardoor een nieuw gezichtspunt ontstaat.
Wanneer gebruik je het? En waarom?
Een POV-analogie kun je gebruiken in de define-fase van je ontwerp. Het doel van deze fase is dat je je probleemstelling op zo’n manier formuleert, dat het je stimuleert om nieuwe ideeën te genereren. Het maken van een analogie is een leuke en effectieve manier om het probleem vanuit een andere invalshoek te bekijken.
Hoe pas je het toe?
Gebruik eenvoudige vergelijkingen om ideeën te genereren. Zoek naar voorwerpen, gebeurtenissen, apparaten, verhalen, gebeurtenissen, personen, figuren, situaties, producten, etc. die iedereen kent en die op één of andere manier te vergelijken zijn met het probleem, het vraagstuk of de oplossing waar jij aan werkt. Enkele voorbeelden:
- Vergelijk een mp3-speler met een juweel. Deze analogie wees de weg naar het ontwerp van de iPod. Door het apparaat te vergelijken met een sieraad, in plaats van gebruiksvoorwerp, ontstond een geheel nieuwe invalshoek voor het ontwerp; iets waarmee de gebruiker zijn smaak en status etaleert.
- Vervang het traditionele organisatieschema (organogram) door een afbeelding van een zwerm vogels. Medewerkers worden op die manier niet gezien als volgzame marionetten die aan de touwtjes van hun meerdere hangen, maar als teamspelers die onderling hun acties op elkaar afstemmen.
- Geef de introductieprocedure van nieuwe medewerkers vorm als adventure game. In plaats van alle informatie voorgeschoteld te krijgen moet de medewerker zelf op zoek, waarbij hem voortdurend verrassingen staan te wachten.
Nadere informatie
- Website: Stanford d-School. https://dschool.stanford.edu/resources
- Video: Coursera. Creativity Toolkit 1. https://www.coursera.org/lecture/creativity-toolkit-1/analogy-M45mz
- Video: Board of Innovation. Analogy Thinking. https://youtu.be/ewga4NIhDnc