POV-advertentie
Stimulans voor nieuwe ideeën
Wat is het?
Bij een POV-advertentie formuleer je je ontwerpuitdaging in de vorm van een ‘gezocht-advertentie’. Dit kan je helpen om je vraagstuk vanuit een nieuwe invalshoek te bekijken.
Wanneer gebruik je het? En waarom?
Een POV-advertentie kun je gebruiken in de define-fase van je ontwerp. Het formuleren van een POV-statement in deze vorm is vaak wat speelser dan de gebruikelijk POV-madlib. Dit kan de creativiteit ten goede komen. Het doel is om een originele invalshoek voor je ontwerp te verzinnen.
Hoe pas je het toe?
Kijk eens naar de vorm van de ‘gezocht-advertenties’ in de krant, op marktplaats of op datingsites. Door een gebruiker wordt een duidelijk behoefte uitgesproken en die wordt vaak in kleurrijke bewoordingen geformuleerd. Bijvoorbeeld: “Goed bemiddelde, energieke, hoogopgeleide vijftiger met een uitdagende baan bij een in het westen van het land gevestigde multinational, is op zoek naar ….”.
Je zou dus voor je POV-advertentie de volgende vorm kunnen gebruiken:
Bijvoorbeeld: “Schuimbekkende personeelsadministrateur, bedolven onder ladingen personeelsdossiers, is op zoek naar een digitale assistent die hem elke maandagochtend vriendelijk mededeelt welke contracten binnenkort aflopen. Uitstekende contactuele vaardigheden en een verzorgd uiterlijk zijn een must.”
Nadere informatie
- Website: Stanford d-School. Design Thinking Bootleg. https://dschool.stanford.edu/resources/design-thinking-bootleg