Publicaties Dr. Djoerd Hiemstra

Djoerd Hiemstra

​NHL Stenden Hogeschool

Rengerslaan 8-10

8917 DD Leeuwarden

djoerd.hiemstra@nhlstenden.com

+31 058 2511528


Uitgelicht

Talentontwikkelingsmethode, gebaseerd op de sterke-kanten-benadering. Link  

Proefschrift. In een reeks van negen empirische studies wordt de motiverende werking van sterke kanten onderzocht. Download

Onderzoeksartikel waarin een model wordt getoetst dat de motiverende werking van sterke kanten verklaart. Download


Simulatiegame voor het ontwikkelen van onderzoeks- en ontwerpvaardigheden in het HBO-onderwijs. Download

Hoofdstuk over de de basisfilosofie, de theorie, de empirische onderbouwing en de praktische toepassing van de sterke-kanten-benadering. Download

Onderzoeksartikel waarin het effect van autonomie op het ontwikkelen van sterke kanten wordt onderzocht. Download


Overzicht Publicaties

Hiemstra, D. & de Jong, F. (2024). Aanpak Personeelstekort in de Zorg: Het IMAPZ-model. Holland Management Review.

 

Hiemstra, D. (2022). Talentenwijzer: Toolkit voor talentontwikkeling. Amsterdam: Uitgeverij Boom.

 

Hiemstra, D. (2022). Docentenhandleiding Talentgericht Coachen, Opleiden & Ontwikkelen. Amsterdam: Boom.

 

Rietveld, JR., Hiemstra, D., Brouwer, A.E., Waalkens, J. (2022). Motivation and Productivity of Employees in Higher Education during the First Lockdown. Administrative Sciences. 12(1):1. https://doi.org/10.3390/admsci12010001

 

Hiemstra, D., Rietveld, J.R., de Jong, F., Waalkens, J. (2022). DBE Toolkit HRM: Essentiële methoden en technieken voor onderzoek en ontwerp in de HRM-praktijk. Leeuwarden: NHL Stenden.

 

Hiemstra, D., Rietveld, J., Waalkens, J. (2022). Facilitatorshandleiding learning community doelenscan logistiek. Arnhem: Change Gear.

 

Hiemstra, D., Rietveld, J., Waalkens, J. (2022). Facilitatorshandleiding learning community structuur- & processcan logistiek. Arnhem: Change Gear.

 

Hiemstra, D., Van Woerkom, M, Bohlmeijer, E. (2021). De sterke-kanten-benadering: Persoonlijke kwaliteiten als hefboom voor verandering. In. Bohlmeijer, E., Jacobs, N., Walburg, J.A., Westerhof, G. Handboek Positieve Psychologie: Theorie, onderzoek en interventies. Amsterdam: Uitgeverij Boom.

 

Hiemstra. D., Coelen, R. (2021). Intercultural Hometrainer: An online video role play game. Leeuwarden: NHL Stenden.

 

Preenen, P, van den Tooren, M., Waalkens, J., Rietveld, J., Hiemstra, D., Schipper, T., Vos, M., Hofstra, N. ,Tillie, C., Mennens, K. (2021). Van taal naar tool: Onderbouwd samenwerken via Learning Communities in de Logistiek. Logistiek+, (12), 92-99

 

Hiemstra, D. (2020). DBE Peerfeedback Sprint: A Design-Based Project Simulation Game. Utrecht: SURF.

 

Hiemstra, D., Van Yperen, N. W., & Timmerman, M. E. (2018). Students’ effort allocation to their perceived strengths and weaknesses: The moderating effect of instructional strategy. Learning and Instruction, 2018. doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.01.003

 

Hiemstra (2018). Het Effect van Zelfsturing op het Ontwikkelen van Sterke Kanten. Tijdschrift Positieve Psychologie, 2, 56 -6.

 

Hiemstra, D., Zagt, A.C. (2017). Developing communication competencies through e-learning: the motivational potential of adaptive video role play. Third international conference on higher education advances. Head’17. Valencia, Spanje: Universiteit Valencia.

 

Zagt, A.C., de Rooij, S. & Hiemstra, D. (2017). Leren in Flow: Gamification en serious gaming in het onderwijs. Tijdschrift voor Positieve Psychologie, 3, 47-51.

 

Zagt, A.C. & Hiemstra, D. (2016). De motiverende werking van adaptive video role play: een experiment met de Communicatiestijlengame in het hoger beroepsonderwijs. Onderwijsinnovatie, 4, 36-39.

 

Hiemstra, D., & Van Yperen, N. W. (2015). The effects of strength-based versus deficit-based self-regulated learning strategies on students’ effort intentions. Motivation and Emotion, 39, 656-668. doi:10.1007/s11031-015-9488-8

 

Hiemstra (2018). Stappenplan voor het Ontwikkelen van Sterke Kanten. Tijdschrift Positieve Psychologie, 1, 117 - 123.

 

Hiemstra (2011). Talentontwikkeling: Toepassing van de strengths-based development benadering in het onderwijs. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 50, 131-138.